Corsica 2010

Dag 5

Cargese - Cargese
162 Km

Eindelijk nog eens goed geslapen. 's Nachts nog wel eens opgestaan om vanaf de pikdonkere camping naar de prachtige sterrenhemel te kijken, maar voor de rest gewoon fijn geslapen. De temperatuur daalt 's nachts een flink stuk waardoor de warmte al geen probleem is.
Vandaag voorzie ik een "rustdag". Eerst was ik een aantal spulletjes uit zodat ik de rest van mijn verlof een beetje proper verder kan doorbrengen. Veel zijn het er niet en om 8:20 uur zit ik alweer in het zadel.
Eerst rij ik opnieuw langs de Callanches. Deze grillig gevormde rotsen vormen vooral 's avonds, in het licht van de ondergaande zon een ergmooi spektakel, maar ook vroeg op de ochtend doen ze me verbazen.

. Een wegwijzer duidt een Belvédère aan en die volg ik. De geiten die ik boven ziezijn al mensen gewend en blijven rustig verder herkauwen. Ik kan Porto duidelijk zien liggen. De boten met toeristen varen al uit. Het bezoek van deze rotsen langs de waterkant zou indrukwekkend zijn, maar ik heb er niet echt zin in. Ik rij liever verder naar de Col de la Croix.

Op de terugweg beslis ik even Porto binnen te rijden. Winkels, resto's, en bars. De ene na de andere. Maar in de haven heb je een mooi zicht op de Genuese toren.

Daar maak ik rechtsomkeer om later via een kleine steile weg naar het strand van Gradelle te rijden. In het enige restaurantje drink ik in de schaduw en met zicht op de zee mijn koffietje. Hier zou ik gerust willen blijven zitten tot het middag is zodat ik er ook nog kan blijven eten. Wat me eraan doe t denken dat ik nog croissants in mijn topkoffer heb zitten. Even voordien gekocht, maar ze zullen voor later zijn.

Om niet dezelfde weg als de vorige dag te moeten nemen, beslis ik de D124 op te draaien. Eventjes denk ik de verkeerde beslissing genomen te hebben. Een miserabel baantje met diepe putten en veel losse kiezel. Maar wanneer de weg begint te klimmen is het uitzicht alweer zo mooi dat je de rest vergeet. Plots ontdek ik een Genuese brug die gekenmerkt wordt door de enkele boog. Er zijn er zo wel meer te vinden op Corsica, maar ik sta toch elke keer weer versteld bij het zien van zulke werken. Hoe hebben de mensen dat destijds toch klaar gekregen denk ik dan.

Als ik aan het einde van dit baantje de D84 opdraai kom ik op bekend terrein. Maar dan in de andere richting. Alweer dat perfecte asfalt dat uitnodigt om het gas nog eens open te draaien.
Slingerend rij ik tot de D70. Die baan zal me Via de Col de Sevi richting Sagone leiden. Ik val steeds weer in herhaling, maar ook hier weet ik niet waar eerst kijken. Corsica is gewoon de max!!!

Een vijftal kilometers voor Sagone verlaat ik de hoofdweg om langs een binnendoortje (D181) richting Cargese te rijden. Alweer zo'n baantje waar je spijt van krijgt op het moment dat je er opdraait, maar waar ik nog veel meer spijt van zou hebben moest ik het niet gedaan hebben. Hier komt (bijna) niemand.

Langs de weg staan manshoge cactussen met gele vruchten. Of ze eetbaar zijn weet ik niet, maar een dag later zie ik mensen de gele 'bollen' plukken. Er zal dus toch iets mee gedaan worden neem ik aan.

In Cargese vind ik de weg naar de Marina. Volgens de Guide zou daar een lekker restaurantje zijn. En gelijk hebben ze. Met zicht op de boten bestel ik er een kleine Griekse sla als voorgerecht en mosselen als hoofdgerecht.
Genietend van de Pastis vooraf luister ik ongewild mee met vier Franse gepensioneerden die zich kostelijk amuseren en minsten 4 pastissen drinken alvorens de wijn telaten aanrukken. Ik hoor elk van hen met hun vrouw bellen en pas terug lachen als de GSM afstaat. Een van hen heeft zich er vanaf gemaakt met een "a ce soir". Nu dat geregeld is schuiven ze een paar tafels op en laten ze het eten aanrukken. Het lachen blijft even aanstekelijk klinken. Ik geniet er van.

Net als van de "kleine" Griekse sla. Een bord vol sla, tomaten, dolmades, komkommer, feta en wat nog al meer. Ik heb al moeite om dit op de krijgen en dan moeten de mosselen nog komen. Gelukkig weet ik dat in Frankrijk een portie mosselen niet vergelijkbaar is met bij ons in België. Alleen zit ik dus niet in Frankrijk , maar Corsica. De pot lijkt uit België geïmporteerd en zit dan ook nog eens boordevol. Gelukkig zijn het van die kleine maar heel erg lekkere mosselen. Ze zijn dus opgeraakt. Als de garçon me daarna vraagt of ik nog een dessert wil, zie ik aan zijn glimlach dat hij er genoegen in had me vol te proppen. De koffie heb ik heel langzaam uitgedronken terwijl de gepensioneerden maar bleven vertellen en lachen.

Na de maaltijd was het nog maar een kort stukje naar de camping. Een frisse duik in het zwembad en daarna platte rust... Morgen wordt er opnieuw echt gereden.

Dag 1
Dag 2
Dag 3
Dag 4
Dag 5
Dag 6
Dag 7
Dag 8
Dag 9
Dag 10